Kapjeswelle
Op de ochtend van 10 mei 1940 laat de Nederlandse genie de spoorbrug springen. Direct na de capitulatie beginnen de Duitsers met man en macht te werken aan het herstel van de spoorbrug. Met hulp van daarvoor ingezette Nederlandse arbeiders wordt het leeuwendeel van het werk verricht door de 5e.Kompanie van het Eisenbahn Brückentrain Regiment 1. Op 5 juni 1940 reed de eerste trein al weer over de provisorisch herstelde noodbrug
De Deventer spoorbrug ligt een een belangrijke oost-west verbinding. Ze was gedurende de oorlogsjaren van cruciaal belang in de aan- en afvoer van troepen en materieel. Het brugdek werd ondersteund door houten bokken. In 1942 werd een overcompleet brugdeel afkomstig uit Zaltbommel ingevaren.
Gedurende de jaren 1940-1945 lag de spoorbrug er diverse malen uit waardoor het voor treinen onmogelijk was de IJssel te passeren. Op 10 mei 1940 blies de Nederlandse genie de spoorbrug op. Deze werd door de Duitsers provisorisch hersteld maar vanwege ijsgang in de winter 1940-1941 werd het reinverkeer gestremd. Medio 1942 werd een overcompleet brugdeel uit Zaltbommel ingevaren, opnieuw lag het spoorverkeer enige tijd stil. Op 6 april 1945 werd de spoorbrug opnieuw vernield, nu door de Duitsers. Pas in november 1945 reden er weer treinen over de IJssel. Al die tijd moesten passagiers op een noodperron aan de spoordijk op Achter de Hoven, naast de Kazemat Noord, uitstappen en via de Worp, over de Schipbrug, te voet naar het station lopen om hun reis te kunnen vervolgen. 1940-1942: Tijdelijke halte op de spoordijk Achter de Hoven
Read MoreDe Deventer spoorbrug ligt een een belangrijke oost-west verbinding. Ze was gedurende de oorlogsjaren van cruciaal belang in de aan- en afvoer van troepen en materieel. Het brugdek werd ondersteund door houten bokken. In 1942 werd een overcompleet brugdeel afkomstig uit Zaltbommel ingevaren.
Gedurende de jaren 1940-1945 lag de spoorbrug er diverse malen uit waardoor het voor treinen onmogelijk was de IJssel te passeren. Op 10 mei 1940 blies de Nederlandse genie de spoorbrug op. Deze werd door de Duitsers provisorisch hersteld maar vanwege ijsgang in de winter 1940-1941 werd het reinverkeer gestremd. Medio 1942 werd een overcompleet brugdeel uit Zaltbommel ingevaren, opnieuw lag het spoorverkeer enige tijd stil. Op 6 april 1945 werd de spoorbrug opnieuw vernield, nu door de Duitsers. Pas in november 1945 reden er weer treinen over de IJssel. Al die tijd moesten passagiers op een noodperron aan de spoordijk op Achter de Hoven, naast de Kazemat Noord, uitstappen en via de Worp, over de Schipbrug, te voet naar het station lopen om hun reis te kunnen vervolgen. 1940-1942: Tijdelijke halte op de spoordijk Achter de Hoven
1 / 14
Spoorbrug in mei - juni 1940
Het ruimen van de, tijdens Duitse inval, opgeblazen spoorbrug
01355WOIIWO2NoordenbergsingelKapjeswelleSpoorbrugOpgeblazenDuitsHerstelIJsselOorlogMei1940
© 2015 - 2020 St. Gilde Deventer All Rights Reserved - Niets van deze site mag worden gekopieerd zonder onze toestemming | Privacyverklaring | Proclaimer | Algemene Voorwaarden