Dev St-Maatschappij
In 1887 kocht P.J.M. Verschure (1861–1938) de Amsterdamse rederij Kievits en vormde daarmee de rederij Verschure & Co. In 1898 richtte hij de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer op, voor de dienst tussen de hoofdstad en Lemmer. Vier jaar later nam Verschure het initiatief tot een fusie met deels overnames van rederijen die in Noord-Holland, Friesland, Overijssel en op de Zuiderzee actief waren, onder de naam Verschure & Co.’s Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij.
Rederij Verschure was een bedrijf dat tussen 1887 en 1942 vracht- en passagiersdiensten onderhield, hoofdzakelijk in Noord-Nederland. In 1887 kocht P.J.M. Verschure (1861–1938) de Amsterdamse rederij Kievits en vormde daarmee de rederij Verschure & Co. In 1898 richtte hij de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer op, voor de dienst tussen de hoofdstad en Lemmer. Vier jaar later nam Verschure het initiatief tot een fusie met deels overnames van rederijen die in Noord-Holland, Friesland, Overijssel en op de Zuiderzee actief waren, onder de naam Verschure & Co.’s Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij. De 7 betrokken ondernemingen waren: Zwolsche Nachtstoomboot Onderneming Deventer-Amsterdammer Stoomboot Rederij Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer De buitendienst van de Drentsche Stoomboot Maatschappij Stoomvaart Maatschappij Vooruitgang, Amsterdam Zaandamsche Stoomvaart Maatschappij Stoombootdienst Eiland Marken Hiermee ontstond een bedrijf met 21 schepen in de vaart, een aanzienlijk aantal voor die tijd. De directie werd gevormd door Verschure zelf, met Jan Koppe, ook een ervaren reder en voordien reeds partner in de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer. Rederij Verschure opereerde voornamelijk vanuit Amsterdam en Zaandam en onderhield diensten op onder meer Kampen, Zwolle, Deventer, Utrecht, Lemmer, Meppel, Leerdam en Marken. Ook was er een dienst van Rotterdam naar Deventer, over Dordrecht en Arnhem. Bron SIED De dienstregeling van rederij Verschure blonk uit door onderlinge afstemming en door inzicht in de samenhang met andere vervoersdiensten. Verschure zocht samenwerking met andere bedrijven, zoals de Nederlandsche Tramweg Maatschappij. Vanaf 1901 werd al een boot-tram verbinding tussen Amsterdam en Joure aangeboden. Later werd bijvoorbeeld samengewerkt met de Noord-Zuid-Hollandsche Stoomtramweg-Maatschappij, waarmee op enig moment een dienstregeling op het traject Den Haag - Leeuwarden werd verzorgd met tram, boot en bus. Een gezamenlijk kaartje op deze lijn kostte 4 gulden.