• Home
  • Zoeken
  • Info en voorwaarden
  • Foto's bestellen
  • Contact
  1. Opgeblazen bruggen en herstel
  2. Spoorbrug 1940 - 5 april 1945

Station Bandijk

poorbrug 1940-1945 Station Worp
Gedurende de jaren 1940-1945 lag de spoorbrug er diverse malen uit waardoor het voor treinen onmogelijk was de IJssel te passeren. Op 10 mei 1940 blies de Nederlandse genie de spoorbrug op. Deze werd door de Duitsers provisorisch hersteld maar vanwege ijsgang in de winter 1940-1941 werd het reinverkeer gestremd. Medio 1942 werd een overcompleet brugdeel uit Zaltbommel ingevaren, opnieuw lag het spoorverkeer enige tijd stil. Op 6 april 1945 werd de spoorbrug opnieuw vernield, nu door de Duitsers. Pas in november 1945 reden er weer treinen over de IJssel. Al die tijd moesten passagiers op een noodperron aan de spoordijk op Achter de Hoven, naast de Kazemat Noord, uitstappen en via de Worp, over de Schipbrug, te voet naar het station lopen om hun reis te kunnen vervolgen. 1940-1942: Tijdelijke halte op de spoordijk Achter de Hoven
Read More
  • Achter de Hoven

    Achter de Hoven

    Juni 1940. Nederlandse militairen, ontslagen uit krijgsgevangenschap, onderweg naar huis

  • Achter de Hoven

    Achter de Hoven

    Juni 1940. Nederlandse militairen, ontslagen uit krijgsgevangenschap, onderweg naar huis

  • Achter de Hoven

    Achter de Hoven

    Winter 1940-1941. Vanwege ijsgang moeten passagiers te voet vanaf de Hoven naar het station.

  • Achter de Hoven

    Achter de Hoven

    De treinen stoppen aan de Worpzijde. Er was een tijdelijke halte op de spoordijk Achter de Hoven. Het bord op de brug laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

  • Achter de Hoven

    Achter de Hoven

    Juni 1940. Nederlandse militairen, ontslagen uit krijgsgevangenschap, onderweg naar huis


  • Photo Sharing
  • About SmugMug
  • Browse Photos
  • Prints & Gifts
  • Terms
  • Privacy
  • Contact
  • Owner Log In
© 2022 SmugMug, Inc.